Dla kandydatów » Sylwetka absolwenta
Sylwetka absolwenta studiów I stopnia na kierunku Historia
Absolwent studiów I stopnia na kierunku Historia zdobędzie wykształcenie humanistyczne oraz zaawansowaną wiedzę w zakresie historii Polski i powszechnej, w tym odnośnie do:
- faktografii
- wiedzy o procesach historycznych i faktach „długiego trwania”
- wyznaczników czasowo-przestrzennych i ujęć komparatystycznych faktów oraz procesów historycznych
- analizy tych procesów w skali globalnej, regionalnej, państwowej i lokalnej
Ponadto absolwenta obowiązuje znajomość języka obcego na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego i umiejętność posługiwania się językiem obcym z zastosowaniem słownictwa historycznego, a także umiejętność wykorzystywania w pracy historyka technologii informacyjnych. Na kierunku Historia zajęcia prowadzone są w dwóch blokach: bloku treści ogólnych i bloku treści kierunkowych oraz równolegle w bloku specjalności. Każdy student studiuje wybraną specjalność zawodową.
Studia I stopnia na kierunku Historia realizowane są w ramach następujących specjalności:
• nauczycielska
• archiwistyczna
• kulturoznawcza
KWALIFIKACJE OGÓLNE ABSOLWENTA
I. WIEDZA
Wykazuje się znajomością zawansowanej terminologii fachowej z zakresu nauk humanistycznych i społecznych. Posiada zaawansowaną tematycznie i chronologicznie wiedzę historyczną odnośnie do głównych zagadnień i procesów politycznych, ustrojowych, administracyjnych, gospodarczych, społecznych i kulturalnych regionu, Polski i świata. Posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu metod badawczych i narzędzi warsztatu historyka. Posiada zaawansowaną wiedzę potrzebną do przeprowadzania kategoryzacji, analizy i interpretacji pisanych źródeł historycznych oraz innych wytworów kultury materialnej. Zna główne nurty, kierunki oraz tendencje rozwoju w zakresie badań historycznych i społecznych, z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć historiografii. Zna różnice w ujęciach historiograficznych wynikające z odmiennych stanowisk w pojmowaniu zjawisk historycznych. Zna specyfikę i znaczenie nauk historycznych w obrębie nauk humanistycznych i społecznych. Ma wiedzę z zakresu kształtowania się mapy politycznej i etnicznej Europy i świata. Zna kolejne etapy procesu integracji europejskiej. Posiada wiedzę o współczesnych problemach politycznych, społecznych i gospodarczych. Zna zapisy prawne i zasady regulujące procesy studiowania i uczenia się w szkole wyższej. Zna zasady prawa autorskiego i praw pokrewnych. Zna pojęcia związane ze studiowaniem w szkole wyższej. Ma zaawansowaną wiedzę z technologii informacyjnych. Posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu wybranej specjalności.
II. UMIEJĘTNOŚCI
Wyszukuje, ocenia, selekcjonuje, gromadzi i wykorzystuje informacje z różnych źródeł wiedzy, niezbędne do poznania procesu historycznego. Potrafi krytycznie analizować i interpretować źródła historyczne, stosując odpowiednie metody badawcze. Komunikuje się w mowie i w piśmie z zastosowaniem zaawansowanej terminologii historycznej. Potrafi w sposób zaawansowany uzupełniać i rozszerzać swoją wiedzę i umiejętności (samodoskonalenie i samokształcenie), przeprowadzać kwerendę i zdobywać wiedzę posługując się bibliografiami, bazami danych itp. Wykorzystuje w praktyce zawodowej wiedzę teoretyczną. Posiada umiejętność korzystania z nowoczesnych technik informacyjnych i zasobów Internetu. Prezentuje wyniki swoich poszukiwań badawczych w formie ustnej i pisemnej, stosując odpowiedni aparat naukowy, metody badawcze. Wykorzystuje osiągnięcia historiografii dla konstruowania merytorycznie zaawansowanych wypowiedzi na konkretny temat. Formułuje samodzielne opinie i wnioski na temat kluczowych zagadnień z zakresu nauk historycznych i związanych z nimi dyscyplin. Identyfikuje i rozwiązuje problemy merytoryczne. Wykazuje umiejętność przeprowadzania analizy porównawczej. Posiada zdolność do syntezy. Posiada umiejętności zawodowe związane ze studiowaną specjalnością.
III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Dostrzega konieczność pracy w zespole. Ma świadomość konieczności organizowania własnej pracy, efektywnego planowania i zarządzania czasem, krytycznego oceniania efektów swych działań. Dostrzega konieczność przedsiębiorczości i samokształcenia. Ma świadomość znaczenia ciągłości historycznej (od czasu powstania społeczeństw po dzień dzisiejszy) w kształtowaniu więzi społecznych, co stwarza właściwą perspektywę rozumienia przemian zachodzących we współczesnym świecie. Ma świadomość wagi dziedzictwa kulturowego poddawanego historycznym przemianom, wykazuje dbałość o materialny dorobek pokoleń, dostrzega potrzebę przeprowadzania badań historycznych. Dostrzega wartość zabytków kultury materialnej obecnych w otaczającym nas krajobrazie i upowszechnia wiedzę o potrzebie ich ochrony. Ma świadomość konieczności przestrzegania norm etycznych i standardów jakości w pracy zawodowej i naukowej. Szanuje odmienne przekonania innych bez względu na ich przynależność narodową etniczną czy religijną. Przeciwstawia się instrumentalizacji historii, zachowując samodzielność przekonań i akceptując podobne prawa innych. Dostrzega potrzebę popularyzacji wiedzy historycznej w otaczającym go środowisku społecznym. Wykazuje gotowość do podejmowania działań na rzecz interesu publicznego poprzez uczestnictwo w projektach społecznych i edukacyjnych, obywatelskich, kulturowych i oświatowych tworzonych na rzecz społeczności lokalnych. Dostrzega wagę promocji dziedzictwa historycznego i kulturowego Europy, Polski i swojego regionu.
Absolwent studiów historycznych I stopnia jest przygotowany do pracy przede wszystkim w placówkach określonych przez wybraną specjalność zawodową:
1. Absolwenci specjalności nauczycielskiej nabywają uprawnienia do pracy w szkolnictwie (stopnia podstawowego i ponadpodstawowego) dopiero po ukończeniu specjalności na II stopniu studiów.
2. Absolwenci specjalności archiwistycznej nabywają uprawnienia do pracy w archiwach zakładowych.
3. Absolwenci specjalności kulturoznawczej nabywają uprawnienia do pracy w muzeach, bibliotekach, domach kultury, stowarzyszeniach, jednostkach samorządowych, wydawnictwach, redakcjach czasopism oraz środkach masowego przekazu.
Absolwenci studiów I stopnia są przygotowani do podjęcia studiów II stopnia
Sylwetka absolwenta studiów II stopnia na kierunku Historia
Absolwent studiów II stopnia na kierunku Historia uzyskuje wykształcenie humanistyczne i pogłębioną wiedzę w zakresie historii Polski i powszechnej, w tym odnośnie do:
- faktografii
- wiedzy o procesach historycznych i faktach „długiego trwania”
- wyznaczników czasowo-przestrzennych i ujęć komparatystycznych faktów oraz procesów historycznych
- analizy tych procesów w skali globalnej, regionalnej, państwowej i lokalnej
Na kierunku Historia zajęcia prowadzone są: w bloku treści ogólnych, bloku z zakresu warsztatu naukowego historyka i bloku z zakresu specjalizacji w dziedzinie nauk historycznych oraz równolegle w bloku specjalności. Każdy student studiuje wybraną specjalność zawodową.
Studia II stopnia na kierunku Historia realizowane są w ramach następujących specjalności:
• nauczycielska
• archiwistyczna
• kulturoznawcza
KWALIFIKACJE OGÓLNE ABSOLWENTA
Absolwent studiów II stopnia osiąga wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne, pozwalające na pogłębione zrozumienie i interpretację procesów historycznych, znacznie rozszerzone w stosunku do studiów I stopnia.
I. WIEDZA
Wykazuje się znajomością pogłębionej terminologii fachowej z zakresu nauk humanistycznych i społecznych. Ma pogłębioną tematycznie i chronologicznie wiedzę historyczną na temat zagadnień politycznych, ustrojowych, administracyjnych, gospodarczych, społecznych i kulturalnych regionu i Polski oraz z historii powszechnej. Ma pogłębioną wiedzę odnośnie do różnych metod badawczych i narzędzi warsztatu historyka, specyficznych dla epoki wybranej do prowadzenia samodzielnych badań. Posiada pogłębioną wiedzę potrzebną do przeprowadzania kategoryzacji, wartościowania, analizy i interpretacji pisanych źródeł historycznych oraz innych wytworów kultury materialnej. Zna w stopniu pogłębionym główne nurty i kierunki rozwoju badań historycznych, z uwzględnieniem najnowszych dokonań historiografii i metodologii historii. Zna różnice w ujęciach historiograficznych wynikające z odmiennych stanowisk w pojmowaniu zjawisk historycznych. Zna specyfikę i znaczenie nauk historycznych w obszarze nauk humanistycznych i społecznych. Posiada pogłębioną wiedzę na temat specyfiki nauk historycznych oraz powiązań interdyscyplinarnych historii z innymi naukami. Ma pogłębioną wiedzę z zakresu kształtowania się mapy politycznej i etnicznej Europy i świata. Zna kolejne etapy procesu integracji europejskiej. Zna specjalistyczne słownictwo związane z tematyką historyczną w języku nowożytnym na poziomie B2+ według systemu ESOKJ. Ma pogłębioną wiedzę z technologii informacyjnych. Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu wybranej specjalności.
II. UMIEJĘTNOŚCI
Wyszukuje, selekcjonuje, wykorzystuje i poddaje krytycznym ocenom informacje z różnych źródeł wiedzy, niezbędne do pogłębionego poznania procesu historycznego. Potrafi krytycznie analizować i interpretować źródła historyczne, stosując odpowiednie metody i narzędzia badawcze oraz w twórczy i nowatorski sposób, uwzględniający osiągnięcia metodologii historycznej i historiografii, prezentować rezultaty swoich poszukiwań badawczych. Poprawnie komunikuje się w mowie i w piśmie z zastosowaniem pogłębionej terminologii historycznej oraz innych nauk. Potrafi samodzielnie przeprowadzać kwerendę archiwalną i biblioteczną posługując się bibliografiami, bazami danych oraz zdobywać wiedzę pod kątem swojego rozwoju zawodowego. Wykorzystuje w praktyce zawodowej wiedzę teoretyczną. W sposób pogłębiony korzysta z nowoczesnych technik komunikacyjnych, informacyjnych, multimedialnych, zasobów Internetu. Prezentuje wyniki swoich pogłębionych poszukiwań badawczych w formie ustnej oraz rozbudowanej formie pisemnej, stosując odpowiedni aparat naukowy, metody badawcze. Wykorzystuje osiągnięcia najnowszych nurtów i kierunków w historiografii do konstruowania merytorycznych wypowiedzi na konkretny temat. Formułuje samodzielne opinie na temat kluczowych zagadnień z zakresu nauk historycznych i związanych z nimi dyscyplin, wykazując się zdolnościami do przeprowadzania syntezy i analizy porównawczej, wnioskowania, umiejętnościami dobierania odpowiednich argumentów i wysuwania wniosków. Posiada pogłębione umiejętności zawodowe związane ze studiowaną specjalnością.
III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Docenia konieczność pracy w zespole. Ma pogłębioną świadomość konieczności organizowania własnej pracę, efektywnego planowania i zarządzania czasem, krytycznego ocenia efektów swych działań, biorąc za nie odpowiedzialność. Dostrzega konieczność przedsiębiorczości i samokształcenia. Ma świadomość znaczenia ciągłości historycznej (od czasu powstania społeczeństw po dzień dzisiejszy) w kształtowaniu więzi społecznych, co stwarza właściwą perspektywę rozumienia przemian zachodzących we współczesnym świecie. Docenia wartość zabytków kultury materialnej obecnych w otaczającym nas krajobrazie i upowszechnia wiedzę o potrzebie ich ochrony. Szanuje odmienne przekonania innych bez względu na ich przynależność narodową, etniczną czy religijną. Wykazuje gotowość uczestniczenia w projektach społecznych, edukacyjnych, obywatelskich, kulturowych i oświatowych tworzonych na rzecz małych ojczyzn upowszechniających wiedzę historyczną. Docenia konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy zawodowej oraz przestrzega zasad prawa, w tym prawa autorskiego. Przeciwstawia się instrumentalizacji historii, zachowując samodzielność przekonań i akceptując podobne prawa innych.
Absolwent studiów II stopnia kierunku Historia posiada przygotowanie do samodzielnego rozwiązywania problemów zawodowych, w szczególności dotyczących studiowanej specjalności zawodowej.
Absolwenci specjalności nauczycielskiej są przygotowani do pracy w szkolnictwie podstawowym i ponadpodstawowym.
Absolwenci specjalności archiwistycznej są przygotowani do pracy w archiwach zakładowych, państwowych wszelkiej rangi, archiwach specjalnych (np. IPN, instytucjach państwowych i organach samorządu terytorialnego, bankach, itp.), a także archiwach kościelnych różnych szczebli.
Absolwenci specjalności kulturoznawczej są przygotowani do pracy w instytucjach kultury, jednostkach samorządowych i wojewódzkich oraz mediach.
Absolwenci studiów II stopnia kierunku Historia mają możliwość podejmowania studiów doktoranckich, bądź innych form pracy zmierzającej do realizacji rozprawy doktorskiej.